de Nieuwe Magere Brug Amsterdam

XOOMlab en Witteveen+Bos presenteren een nieuw ontwerp voor een brug over het IJ in Amsterdam. Een spectaculair ontwerp dat de oude grachtengordel en het nieuwe Amsterdam Noord van de NDSM en Buiksloterham aan elkaar koppelt. De Nieuwe Magere Brug wordt de grootste ophaalbrug van de wereld.

Dagelijks reizen tienduizenden voetgangers en fietsers met pontjes naar het Amsterdamse centrum. Anno 2015 is een fietsbrug over het IJ onontbeerlijk. Voor booming Amsterdam-Noord is een brug van Overhoeks-West naar het Stenen Hoofd ideaal. Hier is voldoende ruimte voor een helling waar je makkelijk op kunt fietsen en waar vrachtschepen ongehinderd onderdoor kunnen varen. Het wordt mogelijk om in zes minuten van Buiksloterham naar de Jordaan te fietsen en in een kwartier van NDSM naar de Dam.
XOOMlab-collega’s André LangenbergHarvey Otten en Joost Vorstenbosch ontwierpen een blikvanger op loopafstand van het Centraal Station. Dankzij een combinatie van beproefde techniek met nieuwe composietmaterialen kunnen cruiseschepen door de open brug varen. Oud en nieuw Amsterdam worden optimaal verbonden.

Het ontwerp is de komende maanden in een 3D-animatie te bewonderen op de tentoonstelling “Over de Brug” in Museum Amsterdam Noord.

 

Amsterdam, Nederland, 14 sept 2014,
Het IJ gezien vanuit de Houthavens met onder het gebouw de Silodam, graansilo Korthals Altes, de Betonnen Silo en het Stenen Hoofd, rechtsboven het Centraal Station links daarvan Toren Overhoeks en het Eye Film museum
foto: Marco van Middelkoop/Aerophoto-Schiphol